25 בפברואר 2010

אוכל מנחם

באמריקה הגדולה עם האנשים הגדולים נתקלתי לראשונה במושג שמסביר את המימדים הללו - "הקומפורט פוד" (אוכל מנחם). זאת אומרת שמותר במצב רוח לא מעולה, לצ'פר את עצמך ב"קומפורט פוד", שבדרך כלל שורשיו נטועים בטעמים נוסטלגים ביתיים מהילדות. לדוגמא: מקרוני אנד ציז' - פסטה שמעורבבת עם המון חמאה, המון גבינה צהובה מסוג צ'דר, חלב ויאללה לתנור להמסה ומיזוג או עוגיות שוקולד צ'יפס, עוף מטוגן בשמן עמוק, נקניקיה בלחמניה - בקיצור מה שאכלת שהיית קטן (אם גדלת כאן), במהדורה מועצמת. העיקר שלא תהיה עצוב.

מסכימה - האוכל האמריקאי המצוי הוא נוראי והקומפורט פוד - כפליים
הצילום מ- Wikimedia

אבל הרי גם לנו יש "קומפורט פוד" עתיק יומין ומיוחד לחורף - הצ'ולנט! איזה דבר זה חמין?! אין מצב שתהיה לא רגוע ומנוחם אחרי מנה ממנו. (אגב אני מעדיפה את המילה "צ'ולנט" על "חמין"..."חמין" זו מילה כל כך חד מימדית - או קיי יותר ישראלית, לא מרימה דגל עדתי וכו' וכו' - אבל מצטערת - זו מילה פחות מעוגלת ויצירתית!).
לא משנה - צ'ולנט או חמין - הוי איזה גאווה אני מרגישה בכנפיים - "האוכל המנחם" (זה בעצם צירוף שנשמע מאוד יהודי) שלנו, הוא כל כך עשיר: תרבות, עוצמה, מסורת, היסטוריה! לא משהו שלוקח חצי דקה להכין, זהו קומפורט פוד שעובד ומתרגל את ענין הניחום יותר מלילה שלם!
כשאמריקאים שומעים על אופן הבישול של הצ'ולנט הם נרעשים וסקרנים. בחורף שעבר עשינו מעשה והזמנו את החברים הכי טובים שלנו' כאן, קארי וסטיב (אמריקאים) לצ'ולנט, זאת לאחר שסיפרנו להם במה מדובר והם הביעו ענין רב. כיוון שהם גרים בבית ביער על גבעה מבודדת מחוץ לעיר ואנחנו בדירת סטודנטים קטנה הבאנו את הצ'ולנט המהביל אליהם, שנוכל להתרווח כולנו אחרי מעשה. חישבתי מראש ופינטזתי: אין מושלם מזה ! מסביב יער, בפנים האח בוערת, על הצלחת צ'ולנט - מה יכול להיות יותר פוסטרי מזה?
אומנית זעירה לא מעידה בד"כ על מעשה ידיה אבל (וכדי להסביר את הסיטואציה היא נאלצת) בבישול היא בהחלט מגרמטת (וחבריה הטובים יודעים את זה מטעימה), ובאופן אובייקטיבי לצ'ולנטים שלה - נתתי לצ'ולנט ההוא ציון מצוין מה גם שתענוג היה להכין אותו, כי מה שהכי כייף בהכנת הצ'ולנט פה, זה שמשום מה הוא מקבל את הצבע החום עמוק תוך שעה בערך וכל שעה נוספת בתנור כופלת את הארומות החומות והמענגות. לא ברורה לי הסיבה - אולי שינוי בסוגי תפו"א, השעועית, הבצל או הסיר או התנור, אבל זו עובדה.

יוצא חום - חום! (זה אחד אחר לא ההוא מהיער)

אבל חברינו הנאמנים, טיפוסים אנגלוסאקסים רחבי כתפיים, לא נפעמו מהגוונים החומים והריחניים, ולא לקחו מן הצ'ולנט בשנית, ונראה כי הסיר היה מונח על השולחן כמו עצם של לויתן בגרון, ולא - זה לא היה צ'ולנט עם קישקע - כך שלא היה שום עניין קשה לעיכול מבחינה רעיונית...
היה מבאס. אומנית זעירה לא רגילה שהסירים נשארים מלאים.
אבל לא התיאשנו, ניסינו שוב (כי גם מבאס לעשות צ'ולנט רק לשני אנשים, ואין צ'אנס שפרי יטעם מהתערובת החומה הזו), שיערנו שזה בעיה של פערים תרבותיים אז פשוט פנינו לתרבות אחרת והזמנו את החברים שלנו מבוליביה - לואיס ובלנקה לנסיון, והם (אומנית זעירה נהנית להיזכר) מ א ו ד נהנו.

לואיס ובלנקה - לקחו בשנית, בשלישית ואף ברביעית

תוך כדי התלהבותם הם סיפרו על האוכל הבוליבייני שהם כל כך מתגעגעים אליו. בראש וראשונה הם ציינו את ה"ברדד גואי", לא פחות מעכבר מסוג גינאה פיג (שמו "שרקן" או "חזיר ים" בעברית, אני חושבת שזו חיית מחמד בארץ - כי הם כאלו מתוקים ופרוותיים) משופד על הגריל כולל כל הגוף עם הראש. עינהם של בלנקה ולואיס, שני דוקטורנטים שנה חמישית לשפות לטיניות באוניברסיטה, הצטמצמו בגעגוע כשסיפרו על האיכויות המיוחדות של המעדן, הקריספיות המענגת מבחוץ לעומת הנימוחות של הבפנים. בלנקה, סיפרה בהתרגשות שאפשר להשיג גינאה פיג רק במסעדות יוקרה שמתמחות בטיפול והכנת העכבר לקראת צלייה. בעוז ובאנליטיות (של בת של אורטודנט) היא הסבירה שהחלק בזה שדורש מומחיות הוא איך לחצות את העכבר, לנקות ובעיקר לשטח אותו על השיפוד (ברררררררררררררר.........)
למרות ערימת הצ'ולנט שזללה היא לא התעצלה ורצה להביא מביתם (הם שכנים) ספר בישול מסורתי ומהודר שהביאו מבולביה עם תמונה של המופת. אקזוטיקה לא קלה יש לומר.

העכבר - פריך מבחוץ נימוח מבפנים
תמונה באדיבות UNDERWATERGUY (פליקר)

את בלנקה ולואיס אני אוהבת מאוד והיה מאוד נוגע ללב לשמוע געגועים כנים כל כך, מנגד תמונתו של העכבר החמוד הזה על שיפוד....... לפעמים לא פשוט להתנחם.....
אח"כ ניסיתי לעשות סדר, לנחם מעט את עצמי ולהסיר קצת מתחושת האשם שלי כבלתי צמחונית בעליל (תחושה שדבקה בי עכשיו בעוצמה מכופלת):
בכל זאת קצת יותר "מוסרי" להתנחם במעי ממולא (קישקע) מאשר בעכבר משופד ומושטח!

18 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

טעמתי פעם מהצ'ולנט של אמנית זעירה והוא היה כל כך טעים שהרגשתי כאילו אני ממריא לשמיים! (או אולי היה זה משהו אחר מהטעם שגרם לי להמריא לשמיים?)
מר
שעועית,
המרכז.

Tamar Hammer אמר/ה...

תודה מר שעועית היקר, אני שמחה שהצ'ולנט שלי היה לך טעים, כמו כן אני מקווה שנחתת בשלום, למרכז?

תמר אמר/ה...

את התמונה של העכבר המשופד אני צריכה להדפיס ולתלות על המקרר..............
תמר

Tamar Hammer אמר/ה...

זה רעיון מצוין,אולי זה יןכל לעזור לי לשמור על מצפון יותר "נקי" בכל פעם שאני פותחת את המקרר להוציא סטייק עסיסי, שגם לי יש גבולות אדומים כאכלנית בשר (מזון מאוד מנחם עבורי)!

חנה בית הלחמי אמר/ה...

הם משפדים עכברים ואנחנו אחד את השני. אני מודה שעכבר זה יותר מזעזע.

Tamar Hammer אמר/ה...

הי חנה
..הם עושים את זה בקטן וגם בחמוד (וזה קשה) ואנחנו עושים את זה לעומק ובגדול ראי קישקע - זהות יהודית של סופי שבוע והעיבוד הישראלי הוא כמובן מעט מחוספס יותר.... אגב, אנחנו מוזמנים אליהם לארוחת ערב חג המולד ואני מקווה שיכבדו את היבשת וילכו על תפנוקים בסגנון אמריקאי...

Tamar Hammer אמר/ה...

יריב - עכשיו כשאתה אומר את זה - באמת מזכיר קצת את טום וג'רי...

עדי בן יעקב אמר/ה...

מה זה צ'ולנט זה עכבר? אוי ואבוי

החוויה להאכיל גויים לא עלינו בצ'ולנט מוכר וחביב עוד יותר מזכיר לי פעם נסיון להסביר לאורח יפני שדייסת קטיניות קרה בבוקר (שאומרים את זה ככה חומס של אבו חאסן נשמע קצת פחות טוב....אבל זה בדיוק מה שזה דייסת קטנית קרה..) זה מעדן...

אבל יש לי שאלה פרקטית לא שהיא רלוונטית בעבורי איפה מצאת קישקשה בואספלאנד שאת נמצאת בה? בניו יורק לא היה ....
אם את רוצה אני אלמד אותך טריק איך לעשות קישקה בלי קישקה בצ'ולנט הבא שלך. וזה פשוט מאד (ידעתי שתבקשי) וקשור לאורחים שלך (בלי העכבר).

לוקחים עלים של פחיטוס כאלה שמוכרים בכל סופר באמריקה וממלאים אותם במלית לקיקשה ואוטמים את הצ'ולנט עם זה. נסי ותהנהי....

עדי בן יעקב אמר/ה...

אגב לא שאני ממעיט בערכו אבל הצבע לדעתי אינו שייך לגולה אלא לסיר.

Tamar Hammer אמר/ה...

תודה על הטיפ של הקישקע עדי. באמת אין פה וזה מעורר געגעגועים (מפתיע אותי שגם בניו יורק אפשר למצוא).
אני בהחלט אנסה את זה. עכשיו יש סיר בתנור שמריח וניראה מצוין ושמתי בו את המילוי "משוחרר" זה יוצא לא רע. במשפחה שלנו קוראים לזה משום מה "דובי". כוחה של מסורת שבעל פה.
בקשר לצבע ולסיר - אני מניחה שאתה צודק בנוסף גם התנורים פה אחרים אולי זה עוד דבר, בכל מקרה זה לא הופך את הגויים "המקומיים" ליותר פתוחים לנושא...

עדי בן יעקב אמר/ה...

יקרתי ניו יורק זה ההשטיטל הכי גדול בעולם. אם שמה לא יהה קישקשה איפה יהה? אבל שמה עצלנים ולא עושים את זה מקישקשה אלא מנייר כי הם מתעצלים לנקות אז צריך ללכת לברוקלין שזה עונש שלא כתוב בתורה ונענשים אך ורק בראש השנה ובפסח לכבוד הגפילטה פיש שרק שם אפשר להשיג קרפיון לגפילטה. אבל בעבור צ'ולנט לנסוע לבורופארק? יש גבול לשגעון.

Tamar Hammer אמר/ה...

קישקע מנייר? עטוף בנייר - אבוי למעיים ששומעות!
אגב, ה"דובי" שלנו יצא הפעם מצוין בלי נייר ובלי ברוקלין, אבל אני אנסה בפעם הבאה את הפחיטות.

עדי בן יעקב אמר/ה...

אם אנחנו כבר מדברים פה בשקט בלי שמפריעים לנו והשומרת שלנו אני חושב בתילאנד את יכולה להסביר לי פעם אבל בציבורי! מה זה אשת סיסטם בלונדית? אני מודה שזה דימוי לא ברור לי.

Tamar Hammer אמר/ה...

אני אף פעם לא יודעת אם אתה רציני או לא ותיאלנד שתעשה חיים, אבל אני עונה לך במלא הרצינות:
"אשת סיסטם" היא לא אישתו אלא מקבילה שווה "לאיש הסיסטם" - מתחזק מערכת מחשבים - רשת ענק מסועפת, למשל משהו בסדר גודל של ברוקלין עם או בלי מילוי. אז זו הפנטזיה של תחום העיסוק - פרקטי, אנרגטי, רגליים על הקרקע וראש על הכתפיים. והראש גם בלונדיני שופע מתנפנף ברוח, נו באמת צריך להסביר?

עדי בן יעקב אמר/ה...

למה שאני אצחק? השומרת שלנו לדעתי נסעה לתילאנד אולי כבר חזרה תכף נדע היא קוראת ואינה ניראת. אבל זה אולי פוסט ישן אני לא יודע איך הוא צצ לי בפריים את קידמת אותו?
אהה את לא יודעת מי זאת השומרת שלנו? אהההה חשבתי שזה ברור.

Tamar Hammer אמר/ה...

בטח שהבנתי מי זו "השומרת שלנו" שנסעה לתיאלנד לחופשה של שבועיים ושמה כשם המשוררת. אני לא יודעת עד כמה היא "עוכבת" בכל מקרה לא לקחתי את זה אף פעם בחשבון... נכון, זהו פוסט ישן שהעליתי שוב בפייסבוק לכבוד עונת החמין המתחדשת.

עדי בן יעקב אמר/ה...

טוב זה לא מסביר את הדימוי ההזוי הזה. אבל אני כנראה בהיותי מ"התחום" בימי הטובים יותר אשת הסיסטם הבלונדינית היחידה שהכרתי בחיי (ואני הכרתי הרבה אנשי ונשי סיסטם,היתה אחת סוזן לוטארדל מיוסטון טקסס. הדבר האחרון בחיי שהייתי קורא לו זה עם רגלים על הקרקע. שאני נזכר בכמויות האנרגיה והפגישות שאני והבוסית שלי בעת ההיא העת הקדשנו להרגיע אותה ולטפל בה בכדי שתמשיך לעשות עבודתה ולנהל את עשרות האנשים שעבדו תחתיה אז אניממש לא מבין את הדימוי הזה ובטח את יכולה להיות רגועה במה שאת. אם כי שאני נזכר בסוזן ההיא אתן דווקא הייתן יכולות להיות חברות, היא אגב היה לה תחביב של ציורי טבע היא היתה מציירת ברווזים אווזים בשמן על בדים ענקיים שתאמיני לי שאם הברווז היה יוצא מהביצה ומסתכל בציור היה מתבלבל וחושב שהוא ניתקל בראי. באמת מעניין מה קרה איתה.

Tamar Hammer אמר/ה...

פעם שניה ביום שאתה שובר לי מיתוס. קודם הקופסאות שימורים ועכשיו אשת סיסטם בלונדינית שהיא מעופפת וחובבת ברווזים. מה יהיה?
(בודאי שזה דימוי הזוי הוא כל כך לא אפשרי במקרה שלי, שמה הוא יהיה אם לא הזוי?)