11 במאי 2010

יונה, כרוון וכוחו של השומשום

חבילה הגיעה היום מהארץ. קרטון נוסף של דואר הצבי מונח על השולחן וכמו תמיד משחזר תחושות טירונות רחוקות. הפעם עד להתפקע מרוב חלווה, טחינה ומרציפן של מוזיאון המרציפן בכפר תבור, מממממ.........איזה פינוק - אלו הדברים שממש חסרים לנו פה בניכר הפרוטסטנטי הרך הזה - קצת יידישקייט.
לא במבט ראשון אבל כן במבט שני זה קופץ: גם טחינת "היונה" ("טחינת קרואן") הנפלאה שמיוצרת בשכם וגם "חלוות הסולטאן" של "יונת השלום" ממעלה אדומים, שכנות בגוף ובנפש, אחיות למסע מישראל לביתנו - זוקפות בגאווה יונת שלום לזכותן. למרות שמסתבר שליונה של קראון יש בעית זהות – מסתבר שהיא לא יונה אלא כרוון, ציפור חיננית ממשפחת החופמאים. אבל בישראלית על אריזת טחינת קראון היא יונה, זה מה שתפס וזה מה שרץ – כי עם הענף הזיתי הזה למרגלותיה – היא מעוררת את התשוקה הקמאית לאחווה וטעמה המשובח של הטחינה הזו ממכר כמו תיקווה.
מה יותר מסבר את האוזן והלב מהדימוי הזה של יונה, רצוי לבנה, מלווה בענף קטן עם כמה עלים? צימחונית, נקיה, מסודרת. ומה יותר מרגיע, פשוט וצנוע מהצירוף : “יונת שלום” או אפילו “כרוון שלום”? קלאסי, מתנגן, שוחר טוב. זה מה שנקרא לתפוס את המקל בשתי קצותיו.

טחינת קרואן ("היונה")
בסמל - כרוון עם בעית זהות
והרוב הצרכני קבע: זו יונה! יונת שלום!

100% חלוות יונת השלום ממעלה אדומים
...את המקל בשתי קצותיו

זה מזכיר לי, כמה יפות היונים בארץ, כמה חכמות! כל השילובים ההרמונים האלו של נוצות בשחור, אפור, חום ולבן ולאחדות גם פס של ירוק מטאלי... והגירגורים שלהן, רכים, עם כל הנשמה, כמה עומק, איזו זרימה!
פה זה מוזר, שליו מאוד (peaceful), אבל אין יונים. יש המון עורבים ענקיים שמגיעים למימדים של תרנגולות וחורקים בקולי קולות, ציפורים כחולות עם זנב מפוצל, הרבה מאוד ברזווזים בזוגות, ובלבן? - שחפים שמנמנים וצווחניים שעשו הסבה מהים לכאן והם לא ממש בענין של שלום (היצ'קוק, "הציפורים"...).

געגועים ליונה הישראלית

אז מה יש לי להגיד על תכולת חבילת מזון מספקת שכזו? שלא צריך לזלזל בעוצמתו של השומשום. כל הסידן הזה שבשומשומים הקטנים, בונה עצם ועוד איך מעורר השראה. מעולם לא צפיתי שגם אני אשתעשע בדימוי של יונת שלום, או בדימויים פולקלוריסטים אחרים, אבל מאז שהפכתי ל"אומנית זעירה", והתחלתי לקבל משלוחים קבועים של טחינה וחלווה מהארץ - השמים (עם יונים או ציפורים אחרות) הם הגבול. כלומר למה לא? אם בשכם ובמעלה אדומים משתעשעים בוריאציות על הסמל השמיימי הזה אז למה לא ביוג'ין?

כוחו של השומשום

כך, מעבר לטעמיו הנשגבים של השומשום וזיקתו לנושא השלום ומעבר ליכולתו המדהימה של מוזיאון המרציפן בכפר תבור ליצר מרציפן אגדי ומעבר לגילויו של החופש הטמון ביצירת "אומנות זעירה", הבנתי את מקומי הגלובלי בשרשרת האותנטיות הזו: ישראלים שחיים באמריקה חומדים ומתגעגעים למטעמי ארץ ישראל ולאלו בהשפעה ערבית בפרט והיהודים האמריקאים חומדים אותנטיות ישראלית בקטנה, בסימבולי. במילים אחרות - בבוקר אחד אני מקבלת טחינה משכם, אחת לחודש בערך הולכת לאכול צהרים במסעדת "קפה סוראיה" שבבעלות איברהים, פלשתינאי שהיגר לכאן ובערב מכינה למשלוח את המגנטים עם חמסות לגב' קירשן באן ארבור מישיגן, וכרטיס עם יונת שלום לגברת זיסמן בקליבלנד אוהיו. סינרגיה!

קפה סוראיה מבחוץ
לא, לא דברנו עם איברהים על "הקונפליקט"

לקליבלנד אוהיו

אח...... אח.... אם רק היו נותנים לנשים את הכוח, כבר מזמן היה שלום עולמי. כי הרי אחרי הכל, כולנו יונות ופסיונות טחינה, רקמה ומרציפן.

4 תגובות:

אמה אמר/ה...

זה בהחלט תמריץ לקפוץ להר תבור להצטייד במרצפן ובלהקת יונים משומשמת ובחלבה משכם
שילוב עם ציפיות ליונת השלום שתחלוף מהר תבור ישירות לגדה המערבית חלום בהספניה
חלום .....
אמה י.ל.נחמן. הרמן

Tamar Hammer אמר/ה...

אמה -
נתת לי רעיון! יכול להיות שמה שצריך הוא פשוט להאכיל את היונים בתזונה עתירת שומשום - אולי זה יזיז את הענינים סוף סוף לכיוון הנכון!

אנונימי אמר/ה...

את יודעת תמר, זה די מדהים, את גרה לך שם ביוג'ין הרחוקה ואני לא יודעת אפילו מה השעה שם בדיוק עכשיו ואם את ערה או ישנה, אבל הזדהיתי עם הרבה ממה שכתבת וזה כאילו את כאן, בהמשך הרחוב...

אני חולת טחינה, היונה מצויינת, פעם באה תבקשו שיביאו לכם 'אל ארז', גם טחינה ערבית מדהימה, אני מכורה לה לגמרי, הסוג הכהה, המלא - נ פ ל א!!!

יפים המגנטים עם החמסות.

Tamar Hammer אמר/ה...

הי מיכל -
ממש תודה על התגובה הנעימה והמפרה (!). קיבלתי אותה על הבוקר כי אנחנו בהבדל של יום ולילה - 10 שעות הבדל (אתם רצים יותר מהר). כשכתבת את התגובה אני כבר נחרתי ואפילו לא ידעתי שאני יכולה להכניס לחלומות החדשים שלי את טחינת 'אל ארז'. רשמתי לפני ויוזמן בפעם הבאה.
שמחתי לשמוע שאהבת את המגנטים. תודה!