1 במרץ 2010

בקרוב התקפת ארנבים

יש דברים שאי אפשר לצפות אבל את זה אפשר.
בקרוב, בעוד כחודש וחצי, יחוו בארץ התקפה מסיבית של ארנבי שוקולד.
עד שלא חוויתי כאן את תעשיית החגים האמריקאיים, לא הבנתי שדברים רבים שאהבתי כל כך בחנויות בארץ (למשל ארנבי שוקולד), היו בעצם שאריות מהחגים פה. החנויות כאן כל עמוסות לפני החגים שאין מצב שלא ישאר משהו לשלוח לידידה הציונית שמעבר לים.

שאריות מחגי הסתיו:

כל דבר שיופיעו עליו עלי השלכת בגוונים של צהובים כתומים חומים, עם או בלי תרנגול הודו, צלחות, מפיות, מפות שולחן וכו' - אלו הן שאריות מחג ההודיה הסתווי. (זה החג האהוב עלי ביותר פה מבחינה עיצובית).
מליל כל הקדושים (ההלווין) תחפושות, ותחפושות של שלדים בפרט, ואביזרים אחרים לילדים שנוצרו להגעיל או להפחיד, או שניהם.

את הדלעות המדהימות שמציפות את החנויות בסתיו קשה להעביר הלאה,
בעיקר את הגדולות שלא מתייבשות באלגנטיות אלא פשוט מרקיבות בעסיסיות
...דרכו של הטבע...

שאריות מחגי החורף:
מקריסטמס יורשים בארץ את הטדי ברים (הדובונים) למינהם - כל כך מתוקים וצמריריים. מרוב שזו מתנה כל כך קריסטמסית לילדים, הופיע בחנויות המקביל היהודי שלהם "החנוכה-בר" (דב חנוכה!) בפרוות כחול לבן מסומן הרבה פעמים במגן דוד (....!). חנוכה הוא חג גדול מאוד פה אבל יש תחושה שהוא חג מלא ברגשי נחיתות, שצריך כל הזמן להדביק את רמת הכייפיות של קריסטמס.
באוירה מלכותית נשלחים לארץ גם עציצי הפוינסטיה אדומי העלים - מה שנישאר מדקורציות מצויות של חנויות הכלבו ובתי קפה.
ו - כמובן כל קישוט חמוד שיש לו לולאה לתלייה (אורנומנט) שהיה אמור להיות תלוי על עץ חג המולד אך זכה בטיסה במקום וכל חפץ נוי, אצטרובלים, נייר אריזה וסרטים למתנות, עם או בלי פתיתי שלג, שצבעיהם אדום, ירוק כהה וזהב, או השילוב של שלושתם ביחד.
ליצירתיות אין גבול בנושא הקישוטים לעץ, ראיתי השנה אורנומנט עם חנוכיה! זה שיעשע אותי אבל מייד הבנתי שיש רציונל - אורנומנט מושלם ל"משפחה מעורבת".
בפברואר יש את חג האהבה (הולנטיין) - כל דבר עם לבבות ורודים ואדומים הוא קרוב לודאי שארית מהחג המתקתק הזה.
במרץ האירים (גם פה) חוגגים את סנט פטריק - חג מאוד רענן מבחינה צבעונית (ירוקים! ירוקים! ירוקים!) - שמשחרר לעולם חולצות, כוסות וכל מה שיש עליו עלי תלתן שובביים (בירוק כמובן!).

Poinsettia Plantsעציצי הפוינסטיה - צמח הנוי הכי המוני לכבוד קריסטמס
(התמונה מ Wikimedia )

שאריות מחג האביב:
בפסחא תחמדו ארנבונים: משוקולד או מפלסטיק עם או בלי סל קש, ביצים ומיניאטורות של אפרוחים פרוותיים וצהובים - הם הכוכבים של חג הפסחא האביבי. (בזמן שאנחנו טוחנים מצות עקשניות הם חוגגים אביב!). הצבעים השולטים באביביות הזו הם גוונים פסטליים תינוקיים, ירוק בהיר, ורוד ותכלת קל.

זהו אגב ארנב ישראלי, ללא דרכון זר (מוגן מפני תעלולים לא מוצלחים)

החגים האלו לא רק שחוטפים דימויים כל כך נחמדים ותוחמים אותם לתאריכים מסוימים בשנה אלא גם לא משאירים ליהודים פה (רחמנא ליצלן) שום צבע חוץ מכחול תכלת ולנועזים כסף לחגוג איתם.
כשעוסקים באומנות זעירה זה מכה בך באופן ברור, ומצר את צעדיך. לחנוכה לפני שנתיים עיצבתי כרטיסים ברכה, שחשבתי למוצלחים ביותר, עם מתכון ללביבות בצד האחורי, אך ברוב בורותי הנחתי לצבעים חמים בינהם כתום ואדום לשלוט בעיצוב (רעיונית בניתי על אוירה של נרות וסופגניות), ללא דגש על "צבעי החובה" (כלומר אלו שנישארו "לנו"): כחול תכלת ולבן, מקסימום כסף. זוהי חריגה בעייתית, הס מלהזכיר. מצאתי שהיהודים פה כל כך רגישים בענין זהות ודבר כזה הוא בבחינת סופר לא מסורתי שלא לומר אפיקורסי.

כרטיסי ברכה לחנוכה
בעיניים ישראליות זו ניראתה לי צבעוניות מקסימלית לחנוכה,

בעיניים אמריקאיות יהודיות זה על סף עיצוב לקריסטמס (האויב).


לעומת זאת המגנטים שעיצבתי על פי אותם דימויים
רק עם רקע תכלת ברור, היו ללהיט!

הרשו לי להזכר בנוסטלגיה בדבריה הקסומים של הגברת הנכבדה שכתבתי עליה ברשימה "כל אחד יודע את מקומו", ולסכם: באמריקה דע את מקומך, את צבעיך ואת חגיך ואל תבלבל את המוח!
ובארץ? - יש להנות מחופש הבחירה. אם נדלקתם על אפרוחים צהבהבים ופרוותיים בסל קש קטנטן או על ארנב שוקולד בקיץ דווקא, או שבא לכם לשים מפת שולחן עם הדפס של עלי שלכת בפסח, קישוטי זהב עם אצטרובלים בראש השנה - פשוט לכו על זה!


12 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אמנית זעירה,
נהניתי מאוד, כמו תמיד, לקרוא את רשימתך על שאריות החגים אך רציתי לתקן עיוות היסטורי אחד:
איך אפשר להגיד שצבע הכסף הוא לא צבע יהודי? מה יותר יהודי מכסף? ולמי שצריך תזכורת נוסיף את פמוטי השבת, את קופסת הטבק להרחה, את צלחת הפסח וכמובן את הדג הממולא, המשוח ברפרפרת של רגל קרושה, מנצנץ וקורץ במשובה יהודית כסופה.

מן שהוא האלמונימי

Tamar Hammer אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
Tamar Hammer אמר/ה...

תודה רבה מן שהוא אלמוני!
הערתך כסופה ומאירת עיניים!
אתה כל כך צודק - אין יותר יהודי מארוחת ליל הסדר ואין יותר כסוף מדג ממולא!
איך לא חשבתי על זה?....

אנונימי אמר/ה...

הי תמר,
כתושבת ארה"ב (החוף המזרחי), אני מזדהה מאוד עם הגיגייך וזווית הראייה שלך על החיים באמריקה. מעבר לכך, העבודות שלך מקסימות! תמשיכי לכתוב וליצור. כל טוב,
ממני,
The not easily impressed

Tamar Hammer אמר/ה...

The not easily impressed -
המון תודה על התגובה החמה! זה פינוק גדול לנשמה.

אנונימי אמר/ה...

רשומה נחמדה.
אם אפשר לתקן דבר קטן - התרגומים העבריים למילים הלועזיות לא מדויקים (לא אומרים קריסטמסט. בעצם, אין שם T בסוף בכלל), והופכים את הקריאה למייגעת קלות.

Tamar Hammer אמר/ה...

תודה אנונימי והמון תודה על התיקון.
אני כבר הולכת לתקן את קריסטמסט השגוי. זה באג עצמי שאני מכירה... הסיומות של מילים באנגלית...

אנונימי אמר/ה...

המלים הבאות הן רק דעה אישית ולא שיפוט או נסיון לשנות.
"מרגיש לי" שהכתיבה שלך רצופה בתלונות, רטינות ובכלל חוסר רצון להשלים ולקבל את היש (בעיקר החברה שבה את נמצאת) כאן ועכשיו, באהבה?
לעומת זאת משיכה למה שהיה, יהיה ולא כאן.
אולי תנסי גישה של קבלת המציאות כמו שהיא?
כי תוכן הדברים מעניין ויש לך הסתכלות יחודית ומרעננת.
ההמלצה להבין את המנגנון שמחזק את האגו ע"י הפרדה וציניות: "כולם\הכל לא בסדר", רק אני כן. ולכן גם תמיד יש סיבה למה לא לפעול לשנות או לעשות אחרת-כי לא יהיה על מה להתלונן.
בהצלחה. ואם הכתוב מפספס - נא לא להתייחס.

Tamar Hammer אמר/ה...

אנונימי -
התלבטתי אם למחוק את התגובה שלך או לא. גם כי אתה מסתתר מאחורי זהות אנונימית וגם כי המסר שלך כל כך מלא באהבה וקבלה.למעשה אתה מאוד מזכיר לי את הטוקבקיסטים של קצב, התוכן של התגובות שלהם מסיונרי וידוע מראש ואין קשר למה שנכתב.
"תלונות", "חוסר קבלה", "רטינות" "חוסר רצון להשלים ולקבל את היש" -
זה נשמע לי ממש התמצות של התגובה שלך, שלא מתייחסת לשום דבר שכתבתי נקודתית, אלא רק אלי באופן מאוד אישי - האם אנחנו מכירים וזה סוג של סגירת חשבון?
זה נחמד! למה לא הרמת טלפון היינו נפגשים לקפה?!

נ.ב. אם פיפסתי אז אל תתיחס...

Tamar Hammer אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
אנונימי אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.
משה אמר/ה...

לחסיד\ת אומות העולם שתי תגובות מעלי:
כמה תיקונים קלים:
1. הסתכל\י החוצה מהחלון(החלון, אגב, הומצא על ידי מישהו שהתלונן "חבל שאי אפשר להסתכל החוצה דרך הקיר" ולא "קיבל את המציאות כמו שהיא.")
מה את\ה רואה? בתים? מכוניות? כבישים? כל אלה המצאות של אנשים שרצו לשנות את המציאות ולא "לקבל אותה." נכון, גם מלחמות נפתחות על ידי אנשים כאלה ואולי עדיף היה להישאר במערות ולמות בגיל שמונה-עשרה אבל עם אור בעיניים. אולי, אבל איך נדע אם לא נדון, נדבר, נתווכח?
2."ולכן גם תמיד יש סיבה למה לא לפעול לשנות" - זה בדיוק מה שהגישה ה"מקבלת" שלך עושה. תחליט\י: את\ה בעד או נגד לאהוב את כל מה שכאן ועכשיו או בעד שינוי?

אם פספסתי - אנא תקנ\י אותי,
משה.