22 במאי 2010

הגנה ושיק מדברי

בחדר ישיבות במחלקה לספרות השוואתית התאספו חמשת מנחי הדוקטורט של משה, משה, כמה חברים ואני, למה שנקרא DEFENSE ("הגנה"), השלב הסופי של הגשת הדוקטורט, בחינת הטיוטה האחרונה. יום חגיגי מאוד. אחרי שש שנים של יזע, יחליטו האם ערימת הנייר שכתב ראויה להיקרא ולהיחשב עבודת דוקטורט והאם האדם שמאחוריה ראוי להקרא "דוקטור".

בדרך ל"הגנה"

"הגנה" זו מילה מסתבר די שימושית. לקראת האירוע גם אני נתקלתי בה במפתיע. כיוון שיש לי שיער קצר, ביקור אצל ספר נדרש בערך אחת לחודש - מקסימום חודש וחצי. בגבעתיים היה את אילן עם החופפת התוקפנית שמורידה שאריות צבע עם אפר של סיגריות. באמת מספרה תוססת, אבל פה עדיין לא הצלחתי למצוא את בעל/ת ידי הקסם שאשוב אליו פעם אחר פעם מרוב שביעות רצון.
ביום שישי לפני שבוע, לכבוד ה"הגנה" הלכתי לחפש ספר/ית חדש/ה. יש קרוב לבית שלנו המון מספרות, אבל כולן היו מלאות והומות נשים ערניות שהצטייצו לקראת הסופ"ש. בכל מקום אמרו לי לחזור עוד כמה שעות כדי שיקצצו. לא ממש בא לי לחזור אח"כ ואז למרבה השימחה נגלתה למולי מספרה בעיצוב שחור, מספרת גבר. משהו במספרה הזו הזכיר לי את את רחוב המספרות של גבעתיים, במובן החיובי של המילה. הייתה הבטחה למשהו פחות פרובציאלי - כלומר אולי הפעם אצא מפה ממש יפיפיה עולמית, כמו שהייתי יוצאת מאילן. הספר, בן כ 45 היה לבוש בשחור, לחץ את ידי והציג את עצמו ככריס. הושיב אותי על הכסא המסתובב והתחיל למדוד בקפדנות את ארכי השיער שלי מכל הצדדים. בחשיבות שלא תאמן שאל אותי מתי הסתפרתי בפעם האחרונה, מה אני רוצה, איך אני מסתרקת וכו'. מיד אחר כך לא התאפק ועם מבטא כמו שלי גם אין מנוס, שאל מאיפה אני ופשוט התמוטט מהתרגשות למשמע המילה ישראל. למה? כי הוא לוקח עכשיו קורס ב HAGANAH ("הגנה") והוא מאוד מרוצה. תירגמתי לו את המילה "הגנה" שעד כה נשמעה לו מילת מחץ אקזוטית,  (זה בסה"כ מה שאתם קוראים "דיפנס"), והוא הסביר בגאווה שזהו קורס פשוט מצוין בהגנה עצמית. "הבת שלי בת 16 ולעולם אין לדעת, אני חייב להיות מוכן להגן עליה מפני כל מי שמסתובב סביבה עכשיו, בגיל הזה את יודעת...", ובתשובה לשאלתי המתבקשת - " לא, המורה לא ישראלי אבל הוא למד בניו יורק את השיטה של ה'הגנה' מישראלים (!)" הוא הבטיח. עברנו לחפיפה, אח"כ סרק והחל בגזימה זהירה. מובן, הוא עדיין לא נרגע, עכשיו התחילו השאלות מזילות הריר על השירות בצבא הישראלי. כמה, איך ומתי. הקשיב והפנים. בצער עמוק ובקול חלוש הוא התוודה - "אני כל כך רציתי להתגייס לצבא אבל לא נתנו לי כי אני סובל מאקזמה קשה בכפות הידיים - ובמזג אויר יבש או מדברי (עיראק, אפגניסטן?) הכל מתפקע" - תיאר, שיחרר אחיזתו מהמספריים ופרש את שתי כפות ידיו לפני - (אני לא מאמינה שזה קורה לי.....אחרי שחפף וקירצף את ראשי בכזו שקדנות!) - הנה הן כבר כאן מולי, קרובות מאוד.... האמת? זה היה פחות גרוע ממה שהצלחתי לדמיין בשתי השניות ההיסטריות האלו, כי לא היה מדובר במשהו חי ומתקלף אלא בכפות ידיים שניראו פשוט כמו כפות רגליים - כלומר סוליות - עטויות שכבת עור קשה וצהבהבה. אך המילה אקזמה! על הראש שלי!........ אולי בגלל זה החפיפה הייתה כל כך אינטנסיבית, ניסיתי לקחת בהומור את יצר הבאנג'י שלי בנוגע לגורל שערותי. עכשיו חיברתי: יום שישי בצהרים, המספרה שוממת, לא טלפון, לא תור, לא צל של לקוח נוסף, נו יופי!
הוא לא חש בשום משבר בינינו והמשיך לספק אינפורמציות : אישתו מרפאה בקריסטלים, הוא לא שותה בירה כי הוא מורמוני (מאידהו) והוא אוהב לנסוע אחת לחודש לקניות בפורטלנד.
איך יצא? - אני מאוד מרוצה, התיספורת של כריס באמת יצאה טוב... מיוחדת, עם סוג מרענן של שיק מדברי...

גם משה הסתפר יום לפני ה"דיפנס". שלפתי אותו מהמיטה ממש לפני שסוגרים את כל המספרות, מרוט כולו, מנזלת ושיעולים אחרי שוירוס קרצייתי במיוחד עינה אותו במשך שבוע. "קדימה - לג'ון הספרית, אין מצב לדיפנס עם ז'אקט וכרבולת כזו על הראש!", חרצתי. בחוץ סופות גשמים עם רוחות קרות כיאה לחודש מאי באורגון, בפנים חרדה לקראת ההגנה של מחר. הוא יצא מהבית כמו סמרטוט וחזר מקוצץ כמו חייל בצבא ההגנה.


המכובדים קראו וחרשו מבעוד מועד אה ספר הטיוטה העבה שכתב, 150 עמודים, ועכשיו באו, מצוידים במנה עודפת של טוסטסטרון, להתקיל בשאלות. משה כתב עבודת דוקטורט על קומדיה, אתיקה, קולנוע, ספרות אמריקאית וספרות איטלקית. לא, זה לא היה ארוע מצחיק, אבל הוא הראה להם בישראלית, הגן על זה יופי ו-עשה זאת!


הידד!

13 תגובות:

Unknown אמר/ה...

מזל טוב ענק, ענק!!!

עשיתם את זה

Tamar Hammer אמר/ה...

המון תודה, שורק!
וד"ש חמה ומגעגעת!

אנונימי אמר/ה...

150 עמודים בשש שנים?
בחישוב מהיר מדובר בשני עמודים בחודש או בערך עשר מילים ליום.
אמנית זעירה יקרה. הכתבה שלך אהובה עלי מאוד ואני לא רוצה לדכא אותך אך לדעתי את מגדלת פאראזיט.
אז בואי נסכם את מצבך לרגע זה:
את נשואה לדוקטור שהוא בעצם אנאלפבית.
את מסתפרת אצל ספר עם מחלת עור בידיים.
מה השלב הבא?
אל תתני לפיל לשמור על הבוטנים!
תמיד שמחה לעזור,
מניה
שורשובסקי
הרכבי.

Tamar Hammer אמר/ה...

מניה היקרה, תמיד שמחה לשמוע בעצתך וטוב שהזהרת אותי מבעוד מועד - בנושא הפיל. זה לא יאמן את כזו טלפטית! בדיוק עמדתי להשכיר פיל (יש פה בקניון בזול) כדי לשמור על קערת הבוטנים והשקדים שבסלון (הפארזיט ולמעשה גם אני אוהבים מאוד לפצח).
אז מה לעשות? מה את אומרת? עדיף להשכיר היפופוטם (כי גם אותם יש עכשיו במבצע) לבצע את השמירה?

אנונימי אמר/ה...

תמר שלום,
שאלה טובה. היפופוטם זה יותר טוב אבל חשוב לזכור שלרוב היפופוטם מגיע מההשכרה עם סט ציפורים שמנקות לו את השיניים. במקרה כזה חשוב מאוד לא לתת לציפורים לשמור על הגרעינים!
שלך, בהצדעה צופית,
מינה
שורשובסקי
הרכבי

Tamar Hammer אמר/ה...

אין כמוך! תודה על התשובה המפורטת!

אנונימי אמר/ה...

האנונימי לא החליט אם הוא מניה או מינה... אבל העצות שלו לעומת זאת... גם כן לא משהו.

אשת דוקטור (על משקל אשת מהנדס)
זה תואר מחייב את יודעת,
אין לי מושג למה, אבל בכל זאת.

איזה צחוק בריא שקיבלתי ממך במתנה היום, את מקבלת ממני דוקטור של כבוד.

תודה.

Tamar Hammer אמר/ה...

תודה מיכל! איזה כבוד וכייף!
....אני אעשה כמיטב יכולתי בנוגע למחויבותי החדשה - החברתית, האישית, והקולינארית (מאזטים, מאזטים....) - כ"אשת דוקטור".
מצד שני, מיכל, אני מקווה שהדוקטור ימשיך ויעמוד בגבורה במעמד האולי יותר מחייב של "בןזוגה של אומנית זעירה". זה לא ענין של מה בכך...

המחסנאית אמר/ה...

ברכות לתואר. כן ירבו.
איזה צירוף מקרים - עכשיו אתם מאד מוגנים.
ואיפה זה רחוב המספרות בגבעתיים? לא שאני צרכנית של מספרות, אבל טוב לדעת.

Tamar Hammer אמר/ה...

המון תודה, מחסנאית!
אכן - סינרגיה.
בזמן גבעתיים שלנו (עד לפני כ- 6 שנים) רח' כצנלסון עם הטיה לסירקין היה לוהט מרוב מספרות וחופפות.

עידית פארן אמר/ה...

גם אני על הברכות לתואר
וטוב שעברו פה פילים, כי אלה שאני מכירה מאוד חמודים, סו פר.
תמר, אין תמונה שלך אבל זה נראה שהספר/ית עשו עבודת-תספורת-אופנתית טובה על משה, וגם שהוא לגמרי בריא, שזה תמיד סימן טוב...

חוץ מזה תמסרי לו שיפה לו המטריה, ויפה לו לחייך...

עידית פארן אמר/ה...

גם אני על הברכות לתואר
וטוב שעברו פה פילים, כי אלה שאני מכירה מאוד חמודים, סו פר.
תמר, אין תמונה שלך אבל זה נראה שהספר/ית עשו עבודת-תספורת-אופנתית טובה על משה, וגם שהוא לגמרי בריא, שזה תמיד סימן טוב...

חוץ מזה תמסרי לו שיפה לו המטריה, ויפה לו לחייך...

Tamar Hammer אמר/ה...

המון תודה עידית - אני אמסור לו.
אגב המטריה היא אביזר חיוני פה עד אמצע יוני כך שזה חיבור טבעי, שבא בחודשים האלו בדרך כלל כבר בלי חיוך... לאן נעלמה השמש???