27 במאי 2010

קמה והסתלקה

למרות שאני לא צרכנית קלאסית של נוסטלגיה, לפני איזה חודש, נכנסתי לחנות ענתיקות ובעבור כמה דולרים חזרתי הבייתה עם משהו שהרגיש אותנטי וגם קצת סוריאליסטי. מסגרת עומק (דיורמה) מתוחרת, פנים וחוץ. חדר שינה נטוש של גברת אחת שלא חוזרת. תליתי אותה, דקורציה מעודנת ולא שיגרתית על הקיר שבדרך מהסלון למקלחת. נעים.
אבל אז, לפני כמה ימים, בלי כל אזהרה מוקדמת זה החל להטריד: מה פתאום השאירה מיטה מסודרת, פורטרט מצועף ונעלי בית מיותמות והסתלקה? ככה, בלי שום כיתוב ושום תיעוד מה ומי, למה ומתי. קמה, יצאה, הלכה ולא שבה.
קמה והסתלקה - לפי הפאתוס והסגנון בטח לפני לפחות מאה שנה.
מה אפשר לעשות כדי שתחזור?
אם בוחנים את הסוגיה ברוח התקופה הטרנדית שלנו, אולי אפשר להבין. כי איך יכלה בעצם להישאר? הרי כל יועץ פאנג שואי בגרוש היה מתעלף על המקום לו היה נידון לישון בחדר כל כך עמוס מונומנטלית: פורטרט כבד (שלה? אם כן זה בטח אפילו יותר גרוע ממראה בחדר השינה...) עם שני לפידים בצדדיו, מעל הראש (!), מיטה שממוקמת פרונטאלית כך שהרגליים בול מולינו ומשני צידי המיטה אורלוגין ענק וויטרינה מקושתת, כל אחד שני טון. הרי אפשר בשניות להיחנק מנטאלית בחדר כזה, שלא לדבר על אפשרות ריאלית לתפוס תנומה והכי חשוב - מה יכולה לעשות אנרגית צ'י בחלל כזה? ללכת מכות עם עצמה? או רחמנא ליצלן להידחק אל תוך אחד החריצים הצרים שבריצפת העץ?
בדרך מהסלון למקלחת
אתמול ביקרו אצלנו ג'רלדין וג'ף בפעם הראשונה. חברים חדשים יחסית. ג'רלדין, צרפתיה במקור, חובבת חרוזים אפריקאיים, שנה רביעית בלימודי תולדות האומנות של המאה ה-19 אמרה שזה אבוד. "מילא אם זו הייתה יצירה חתומה, בעלת ערך כלשהו, של אמן ידוע, או אם הייתה זו יצירה שלפחות עשויה בטכניקה מסורתית, אירופאית. אבל במקרה כזה? אני אפילו לא סגורה על כך שהרהיטים הם מהגוני, ...בעצם בטוח שהם לא מהגוני ... טוב נו, פה ביבשת החיקויים והתאגידים למה כבר אפשר לצפות...", טילטלה את ראשה ועיקמה את פרצופה בחוסר שביעות רצון, "...כך שאין לכם שום קצה חוט ושום סיכוי למצוא אותה ולשכנע אותה לחזור". ג'רלדין לגמה מהתה הירוק וניראתה מרירה וקודרת מאוד. (איך, איך באה מצרפת ללמוד דווקא פה בין היערות הפראיים, תחנות הדלק וההמבורגרים אומנות של המאה ה- 19 ???)
ג'ף בעלה, טיפוס שמנמן במצב טוב, יליד ניו יורק ומומחה לספרות רוסית, אמר שלדעתו אנחנו צריכים להפסיק לחכות, "תהנו מהמלנכוליה הניפלאה שבאובייקט המיוחד הזה, זו הרי פשוט שירה! וחוץ מזה למה שלא תסתכלו על זה ככה: היא הצליחה להימלט! זוהי סצינה שמנציחה אקט של בריחה אל החופש, איך אפשר שלא להזדהות עם זה?" אמר ונתן נגיסה קולנית בבורקס פטריות שהוצאתי כמה דקות לפני כן מהתנור.
אולי ג'ף צודק. זה תפס אותי הענין עם החופש. מה אני נכנסת למצב כפייתי כזה של להכריח אנשים שהשאירו אצלי מיטה ונעלי בית ורודות לחזור ולגור איתי? הרי כמה דונה מדברת ביוגה על החשיבות של ה- "Let it go" ("להניח לזה") ? מי צריך שתחזור? עם כל המועקות, הכביסות, המאהבים, הנוצות, חותמות השעווה והטלפונים לכל העולם? למה לא באמת, כמו שג'ף אמר, להסתפק באוויר הכלוא במסגרת הזכוכית הקטנה שמשמר יפה כל כך את המהות שלה ושל מי שיצר את העדרה? מהגוני, פורמייקה או אבן קיסר - למי איכפת?

18 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

רציתי להיות הראשונה להגיב: אני האישה שחיה פעם בתוך התמונה. כן, הפורטרט הוא שלי ולא, אני לא מתכוונת לחזור.
ממקום משכני החדש אני קוראת את הבלוג שלך בעניין רב. במיוחד התעניינתי ברשומה על "שדה-אביב" שדנה בחנות שגרתי בה ארבע עשרה שנים.
בכל מקרה רציתי להעלות נושא אחר: יש לבלוג שלך תגובות ממינה שרשבסקי הרכבי וממניה שרושובסקי הרכבי ומשום מה הקוראים והקוראות האחרים חושבים שזו אותה מגיבה אולם ברור שזה לא המצב: משפחת שרשבסקי הרכבי (לעתים כותבים "שרשפסקי" או "שרשובסקי" או אפילו "שרשרובסקי" אבל "הרכבי" נשאר "הרכבי") היא אחת המשפחות המורחבות הגדולות והעניפות ביותר ביהדות, משפחה של רבנים דיינים ומלווים בריבית קצוצה. המשפחה תמיד מתחתנת בתוך עצמה כדי למנוע התארכות נוספת של השם.
נהניתי מאוד מהדאגה לשלומי. טוב לראות שיש אנשים כמוך, אמנית זעירה, שצועקים את צעקת הפנג שוואי של האזרחית הקטנטנה.
בכבוד,
מוניקה
שרשופסקי
הרכבי

Tamar Hammer אמר/ה...

מוניקה היקרה, האם זו באמת את? כי אם תרצי אני מוכנה לארגן לך את החדר מחדש. ניראה לי שביוג'ין יש מספיק יועצי פנג שוואי שיוכלו לעשות עבודה מקצועית ומצוינת לשביעות רצונך. רק תגידי. עם זאת, אם מצאת את מקומך במקום אחר, אשמח להפגש לקפה או תה אולי אצל רותי ב. בשדה אביב? את ניראת אישה מקסימה מהפורטרט ואני מקווה שלא לקחת ברצינות יתרה את מה שכתבתי על הנוצות והחותמות.

חוץ מזה המון תודה על ההבהרה בנושאי שושלת המשפחות "שרשפסקי", "שרשובסקי","שרשרובסקי" ו"הרכבי". זה בהחלט נושא שעורר אצלי הרבה מאוד תהיות...

אנונימי אמר/ה...

הי תמר,
אני רוצה להציע משהו אחר לגמרי
(ותסלח לי מוניקה, שהעזתי לערבב אותה עם מינה ומניה שרשובסקי-הרכבי-זייד-רומנלי-כהן-אהרונוב...
החדר הזה הוא מקום מיוחד שהכין איזה מישהו למען מישהי שהוא מחכה לה, מעין כלוב של זהב לזמיר שעוד תגיע.
הוא בחר בקפידה כל חפץ וחפץ ואת נעלי הבית הוורדרדות הניח בזווית שלא יהיה לה קשה להניח בהן את רגליה הענוגות. היא עוד לא הגיעה, הוא עדיין מחכה.

Tamar Hammer אמר/ה...

תודה מיכל- אהבתי! זה רעיון מאוד יפה, ענוג וסופר רומנטי (....למרות הענין עם הכלוב - אולי אפשר להמיר אותו במדרגות מאצלך....?)
ועכשיו לשאלת השאלות....דעתך מוניקה?... חוזרת?

אנונימי אמר/ה...

אני מפנה את השאלה למוניקה,
אבל יש לי הרגשה שתגיע מנחמיה במקומה, לא? או איזושהי מישהי אחרת מהשושלת המפוארת של נשות שורשבסקי-וילנאי-פדרבוש-תעסה-גלזר...

המחסנאית אמר/ה...

ואני חושבת שזה חדר של נסיכה . ישר רואים. מלא זהב ותחרה וורוד.(הפורטריט לא שלה. מה פתאום. זה של המלכה האם - נצר לשושלת מפוארת). והיא בכלל לא נטשה. היא מגיעה רק כשלא מסתכלים. רק אז היא יכולה לנוח. היא ביישנית ונפגעת כשלועגים לטעמה וגם לא כל כך מרוצה מהמיקום החדש קרוב השירותים.

אנונימי אמר/ה...

שלום,
אני מעצב הפנים שעיצב את החדר הזה. אכן מדובר בהזמנה מיוחדת עבור אישה שהייתה אמורה להגיע ולא הגיעה. סיפור עצוב שלא זה המקום לחזור על כל פרטיו. בסוף היא דווקא רצתה להיכנס אבל לא היה לה איך - שכחתי לשים דלת כניסה (את נעלי הבית הכנסנו דרך החלון בעזרת מנוף).
נו, טוב, זו הייתה אחת העבודות הראשונות שלי אחרי שבגרתי מהמחלקה לחשבונאות נוף.
מאז עשיתי הסבה מקצועית למלווה בריבית דריבית ואני מאוד מסופק מהעבודה.

מוני
שורשבסקו
הרכבי

Tamar Hammer אמר/ה...

תודה מחסנאית - אולי זו באמת שאלה של מיקום.....את צודקת זה לא נעלי בית של גברת בדרך לשרותים...יש לי בחלט פיסת קיר ריקה בקיר המזרחי של חדר הרסיטלים שלנו, זה בטח יחשב לפחות מבזה...

מוני - וואו נעים להכיר! וזו הזדמנות מצוינת לומר לך שלמרות המועקה, עשית עבודה יפיפיה בעברך כחשבונאי נוף. הרסת אותי עם הכנסת נעלי הבית בעזרת מנוף! אם יש לך תמונות תוכל לשלוח לי? אשמח לפרסם אותן כאן וכמובן לתת לך קרדיט ולינק ל... יש לך בלוג?

אנונימי אמר/ה...

יש לי הרגשה שהבא בתור יהיה מינו שרשבסקו-הרכבו, נצר בולגרי לאותה שושלת מופלאה, מפעיל מנופים שמתמחה בנעלי בית וורודות ומצוייצות. הוא גם ימחה בתוקף על חילול הקודש שעשית עם הבורקס פטריות הזה...

Tamar Hammer אמר/ה...

מיכל ...הלוואי שמינו יגיע וישאיר איזה הגיג - לפי איך שתיארת אותו הוא נשמע טיפוס אקזוטי!

אנונימי אמר/ה...

אהההה....
עליתי עליכם!!!
האמת, אם הייתי נשואה, הייתי שמחה אם הבעל שלי היה משאיר לי בדיוק כאלה מסרים. מותק!
יפה מנפרד שפינוזה הרבסט!

עידית פארן אמר/ה...

דילגתי על כל התגובות.

לא חוזרת וזהו!!!
פשוט לא

(ויש לי עוד מלא לבשל היום, וספר אחד לסיים , ברשותכם...)

ברשותכן...ברשותכן...

Tamar Hammer אמר/ה...

מיכל (יפה מנפרד שפינוזה הרבסט) היקרה - כפי שכתבת לי בפוסט הקודם - מעמד "אשת הדוקטור" מחייב ולכן אכתוב בפשטות: הצדק איתך, ה"דוקטור" אכן עסוק עכשיו במחקר, מחקר שושלות.

Tamar Hammer אמר/ה...

עידית - עוררת את סקרנותי - מה בסירים? ובבקשה, בבקשה תחזרי!

עידית פארן אמר/ה...

לחזור- לא!
זה סגור שם וישן ועתיק ויש עובש על הקירות, את לא רואה את זה
בסיר אחד יש אורז מלא עם בטטה וגזר ושום, (יאמי...)
בקערה סלט חסה
את השאר האורחים מביאים, ככה זה בבית הזה.
ובתנור יש עוגה (נדיר....נדיר שאני אופה בדיוק בשביל זה ברחתי מהתמונה!)

Tamar Hammer אמר/ה...

בסדר עידית השלמתי ואני אפילו לא הולכת לערוך שם שיפוץ. נשמע לי שטוב לך בביתך עם הירקות הריחניים בסירים החסה הרעננה והמשפחה. אבל בבקשה חיזרי לבקר כאן אחת ל...הסביבה האון ליינית הזו כל כך אורירית ומוגנת מפני עובש ועתיקות...
* אגב גם אני מרגישה צורך לברוח בכל פעם שאני נקלעת (וזה גם נדיר) למצב של אפיית עוגות....משום מה זה כל כך מלחיץ...

yael yaniv אמר/ה...

אני ממש שמחה שהגעתי גם אני אלייך - את כותבת נפלא והדיורמה משגעת - איזה כיף לעבור לידה בטח בכל פעם, ולדמיין מה ואיך ולמה...

Tamar Hammer אמר/ה...

המון תודה יעל!
אכן, הדיורמה הזו מלאה בחידות ובהספקת השראה.