24 בספטמבר 2010

מתחת לחגורה

סליחה שאני במצב רוח מגדרי, אוקיי אוקיי… נכון מאוד – כבר ההתנצלות לא במקומה. תודה על הערה. "תחתון מחטב", "תחתון מחטב" – מנקר במוחי שם המוצר הלוהט הזה שראיתי לפני כמה ימים, נדמה לי שב YNET , כחלק מהכותרת "כיצד תבחרי לך תחתון מחטב?". אפילו ביום כיפור לא הניח לי לנפשי "התחתון המחטב" הזה. לא צירוף מקומם? קודם כל למה "תחתון" ולא "תחתונים" שזה הרבה יותר כמו שם חיבה, הרבה יותר ידידותי ויוניסקסי ושנית מה זה "מחטב"? מה זה "אישה חטובה"? זה אומר שמה? מישהו בא וניסר אותה לפי מידה?
לא פחות נחשקת (עם או בלי פעולת חיטוב) היא הורסיה המרוטה. אבל האמת, זו מעוררת בי נוסטלגיה לימים שגרנו בגבעתיים. כל שבוע היה מגיע המקומון הקטן בנייר מבריק וזול עם אותה פרסומת בסגנון קצבי להסרת שיער (לא משנה הטכניקה… וכמובן שלא לפני האוכל… חשמל וכאלו…) עם איזו תמונה מטושטשת ורשימת איברי מטרה לביצוע החגיגה: "רגליים, ידיים, שחי, מפשעות…", כבר בטקסט הסירו את המילה "בתי" מאחותה "שחי" ואח"כ הפתיעו בשוס אסטרטגי: "מפשעות". התחלתי לספור – כמה מפשעות יש לי: אחת? שתיים? אולי שלוש? ומה כאילו, אפשר להוריד מפשעה אחת ולהשאיר את הנותרות שעירות ומשתוללות? ככה זה, התפרצויות מגדריות כאלו לפעמים מוציאות אותי מהכלים (!) ואין לי פה בבית מי יודע מה איזון בנושא הזה – הנקבה הנוספת בבית היא חתולה שמעולם אפילו לא טרחה להתגלח ושני הגברים פה חזק חובקים את המגדר שלהם: גבות מחוברות, שחמט, לגו. אז זהו שבעצם לגו הוא הדבר שרציתי לנעוץ בו את המזלג. איזה דבר. לא הספיק לחברת לגו שהיא איכותית מכל מתחרותיה, מוכרת ומוכרת בכל העולם טונות, הלכה וכבשה את כל הסרטים של מלחמת הכוכבים ותירגמה אותם לחלקי הפלסטיק האלו עם הבליטות והשקעים העגולים. מלאכת מחשבת והצלחה היסטרית פה בבית. פרי, שלא צפה מעולם בסרט אמיתי של מלחמת הכוכבים (הוריו חושבים שזה מוקדם מדי) פשוט מעריץ את הדמויות המרובעות והמגוחכות של כל החברים שם, כולל ספינות החלל הדורסניות שלהם. מיותר לציין אך ראוי להתוודות שאין לי מושג במיתולוגית "מלחמת הכוכבים", ומעולם לא שיחקתי בלגו. ענין של ביולוגיה אני מניחה, ובכל זאת זה משתלב כל כך יפה. אותי מפתים במפשעות ובמחטבים למינהם ואותו מפתים בפנטזיות פלסטיק חסונות.
לקראת סוף שנת הלימודים שעברה היה מן יריד ספרים קטן כזה בבית הספר. חמישים אחוז הולך לתרומות לבית הספר. למרות שלא מדובר באיכות, אין דרך מילוט – מדובר במעשה צדקה. בתום יום לימודים מתיש אני באה לקחת אותו, חובב קטן מאוד של ספרים. אנחנו כמעט חולפים את האולם המרכזי בשלום, רק שאז ממנו מציצה ממנו תצוגה כל כך צבעונית של ספרים, איך אפשר לדלג? אפשר שלא יתחנן שיקנו לו, אפילו שמדובר "רק" בספר?
אז הלכתי איתו לשוטט בין המדפים עם שאר ההורים הכנועים. הוא בדרך כלל מעדיף דברים מיניאטורים אבל הפעם לקח לו בערך חצי דקה לצוד ספר גדול ועבה במיוחד ולהכריז בהתלהבות: "אני רוצה את זה!". מלחמת הכוכבים, המילון הויזואלי (!) ( Star Wars – The Visual Dictionary). מממ…….מילון ויזואלי….נשמע מענין… זה לקח עוד כמה שניות אבל כבר היה מאוחר מדי, כשהבנתי שאני עומדת לרכוש קטלוג ענק של מוצרי לגו – סדרת מלחמת הכוכבים, עם כל המשמעויות הנילוות לכך. בעשרים דולר החתיכה הם הצליחו למכור לי פרסומת עבת כרס. אח אח, אם הייתי לובשת באותו יום תחתון מחטב זה בטוח לא היה קורה לי.

מתוך המילון - אובי וואן קאנובי ואבירי הג'דיי

אבל הקניה עצמה היא כמובן לא המלכודת העיקרית. ברור שהיא מובילה לשרשרת רכישות עתידיות, הבטחות והתמקחויות שיתחדשו כל ערב כשפרי יבחר שאקריא לו (רק) מהספר הזה, יפסיק אותי אחרי כל רבע עמוד ויצביע על שנים שלושה סטים שהוא מזמין לחנוכה (חג המתנות של היהודים באמריקה – או – חג קנאת העץ). אבל ציני מכך הוא שינוי צורתו של "זמן האיכות" שלפני השינה. הרי הקראת סיפור טרם תנומה היא אחד מהדברים הכי קסומים וקרובים ביחסים בין ילד להוריו, אז אצלינו איך לומר – האקט הזה הפך לאחרונה לקריקטורה גרוטסקית. בחדר מלא עד אפס מקום בחלקי לגו מפוזרים מעשרות סטים אני יושבת עם פרי על המיטה שלו, שוברת את השיניים באנגלית רצוצה במיוחד, נאבקת בתיאורים טכניים של רכיבי פלסטיק (אורך, רוחב ו-מספרים קטלוגים) וכמובן שמותיהם מלאי החן והאופי של גיבורי המקור עד ליריקת מילים שאף דובר אנגלית, (חוץ מפרי) לא היה מזהה. מאה עמודים של יאוש מתמשך. אפילו "רוני ונומי והדוב יעקב" או "הגשם של סבא אהרון" של מאיר שלו, להיטי העבר הקרוב, לא מצליחים לחלץ אותי מהברוך התאגידי והמביך הזה.

עד אפס מקום

ויש גם סטים לאספנים

אחרית דבר:
לכבוד חג המולד הבא עלינו לטובה בדצמבר, מייסיס (Macy’s) ודומיה גם, מוציאים "מילונים ויזואלים" שכמובן מיועדים בעיקר לנשים וליצר המולד שלהן לרצות את משפחתן בחג הכי רגשני והכי מוזהב בשנה. בלי קשר לדת ומסורת, בטח ממש בקרוב יגיע גם אלינו לפחות אחד כזה שמן, בהדפסה איכותית, ישר לתיבת הדואר. אולי זה יכול להיות רעיון טוב – לא לזרוק אותו הפעם ישר למיחזור, אלא לשמור ולקרוא אותו ביחד עם קיטי, כל בוקר עמוד. אחרי הכל, אף פעם לא מאוחר מדי ויש לי (ובפירוש גם לה), עוד הרבה מה ללמוד בתוך טווח תפקידינו הניקביים. ממש כך – זו יכולה להיות תחילה של שותפות מגדרית מופלאה.

8 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אוי. צחקתי.
"אפשר להוריד מפשעה אחת ולהשאיר את הנותרות שעירות ומשתוללות. הכל כל כך מצחיק. אני מבינה שאותך זה מצחיק פחות. בכל אופן, אני מתעבת מחטבים וכל מיני דברים לוחצים אף כי עלי להודות שהג'ינסים, אלה שגדולים יותר, השנה, מאלה של שנה שעברה, לוחצים לי אחרי החגים.
זה מזכיר לי שהחלטתי הלרישם לאיזו התעלות מחטבת. אין מה לעשות , גם אני גדלתי לאורם של הקטלוגים.

כאן, בארץ, יצורים בשם גורמיטים אופנתיים מאד. גם מסחטת כסף לא קטנה
למדתי זאת מפי הנכד של אחי שרק לפני שנה עוד העדיף את המיקסר הישן על פני כל הצעצועים.

כל טוב
שולמית

Tamar Hammer אמר/ה...

הי שולמית.

...כל הזמן אנחנו צריכות להזהר שהכל לא יגלוש וישתולל לנו מעל או מתחת לקווים דימיונים .... זה נורא מרתק ולמה לא? גם אותי מאוד מצחיק...והרי רק מהלחץ הפיסי שהאוביקטים המחטבים הללו מפעילים על המוח, יש צורך דחוף בצחוק רם ומשחרר.

חג שמח ומשוחרר!

מיכל אמר/ה...

צב"ר - צחקתי בקול רם (מדורבנות)
פשוט נפלא. שחי, מפשעות, תחתון, מחטב, שפה שלמה. שכחת שפם מאמי...

עלו בי שתי מחשבות, נזכרתי שבספר של ורג'יניה וולף 'אל המגדלור' גברת רמזי יושבת עם הבן שלה והם גוזרים מקטלוג של איזה כולבו...
וחוץ מזה, תמר, תגידי, לסוּפרמֶן? לא היה לו תחתון מחטב?

Tamar Hammer אמר/ה...

תודה, מיכל שמחה שהתבדרת.

את 'אל המגדלור' טרם הספיקותי, אבל את סופרמן בהחלט כן. אני חושבת שהיה לו מה שקוראים "תחתון מחטב וחצי" - שזה מיוחד לגברים - עוטף ומחטב את החוץ + (מה שקוראים בסלנג של גיבורי על -) "חצי" לבפנים. ליתר ביטחון.

* חמוד מאוד הצב"ר. גזרתי ושמרתי.

המחסנאית אמר/ה...

אוי, זה מצחיק כל כך. אוי מתאים כאן כי ליבי איתך.
הקטלוגים שמגיעים אותי דוקא משמחים, למרות הבזבוז והתובענות הצרכנית שלהם. אני בוחנת בעיקר את איכות הנייר והצבעוניות, והאם יש תמונות צבעוניות משני צידי הדף. ואז אני מכינה מהם פרחים, סלים, סלי עיתונים. בעיקר אני מתכוונת להכין מהם, אבל אוספת בשימחה בינתים.

Tamar Hammer אמר/ה...

תודה מחסנאית!
...זה נהדר למחזר אותם לפרחים סלים או כל עבודות קרפטס. בעיקר עם האיכות גבוהה, אני רואה בזה סוג של נקמת הפוך על הפוך. מענג ביותר. (אני עושה מהם קולאז'ים). אני זוכרת את הפרחים שאת עושה ששמת בבלוג שלך - הם מקסימים!

מירי אמר/ה...

יכולתי להישבע שהשארתי כאן תגובה לפני שעה בערך. אנסה לשחזר:
אמרתי שהתחתון המחטב נועד לשימוש עם המכנס והמגף. אולי זה נשמע זול יותר בלשון יחיד?
בנוגע לקטלוג - ליבי ליבי לך. מבינה את הקושי. קשה להתמודד, התחרות לא הוגנת, היצרנים למיניהם מנצלים באופן ציני את התמימות הילדותית.

Tamar Hammer אמר/ה...

הי מירי,
(אויה....את חושבת שיש מצב שחברת לגו השתלטה - או אח גדול אחר - על הבלוג שלי והתחילו לסנן לי תגובות?!!...)
תודה ששבת והגבת, גם אני מרגישה ככה - ש"תחתון" "מכנס" ו-"מגף" בלשון יחיד, - נשמע זול יותר ומשום מה גם נלעג.