14 ביוני 2010

"אלפיים רגל"

ארבע שנים של קניבליזם עברו עלינו ביחד במחלקה לאומנות בבצלאל וזה לא מעט. ירושלים הקפידה להישאר מאובנת גם כשהאקדמיה הייתה שורפת "מכשפות" ואחרים. על רקע דמגוגיות שוביניסטיות לגופה של אומנות, תוך הצהרות סופר נחרצות מצד המלמדים - מה נכון ומה לא, בדירה משותפת - בישלנו אורז עם ירקות, מרחנו קוטג' על לחם, ביקשנו להבין ולהתאים וגידלנו את זנב החתולה.
היינו נשים צעירות, עזבנו מאחורה עמק, נפגשנו בבירה ולחמנו זו לצד זו בשדה קוצים, בלי לדעת אפילו שזה מה שאנחנו עושות. אז, ברגעים של עננה, איילת הייתה מפלחת את האויר ומזכירה לשתינו בצחוק גדול: "אז מה? לפחות יש לנו שמות של טייסים: "איילת כרמי מקיבוץ בית השיטה!", "תמר המר מנהלל!".
ככה, כמעט 20 שנה אחרי, היא יוצאת בתערוכה חדשה בגלריה 39 עם השם האווירי "אלפיים רגל".

מצוידת היטב בתעשיה שלמה של חלקי כנפיים, גלגלים,
עצמות וצוות נשים חוקר- יאללה עולים לאלפיים רגל.

"מדובר בתהליך עבודה שהוא כמו כתיבת יומן. כל יום אני מציירת כמה דימויים או חלקי דימויים על גליונות פלסטיק שקופים... בזמן האחרון יש לי גם ענין רב בסוגים שונים של עצמות" סיפרה בהתרגשות, "וגם מבנה של כנפיים ממשיך לרתק אותי, בעיקר המקום של החיבור עם הנוצות".

צבע שמן על גליונות מפל (פלסטיק שקוף)

הדימויים הסופיים מורכבים מחלקי דימויים שצויירו קודם לכן
על גליונות פלסטיק שקופים, מחוברים אחד אל השני ואל הקיר בסיכות קטנטנות
לצוות הנשים של אילת, ראש על הכתפיים וידע טכני שעובר מדור לדור (ומתערוכה לתערוכה). הן מומחיות בבנית מכשירי טיסה, מיני גלגלים ומכניקות קמאיות, אלופות בלבצע משימות קיומיות בסביבה נתונה ולרוב מעדיפות לעשות את עבודתן בגוף חשוף. כשצופים בהן בעת מעשה ניראה (שקוף) שמלאכתן רוחנית וגשמית בו זמנית.


"אז הפעם אני רוצה לעבור את החוויה הזו של הרכבת הדימויים לראשונה בגלריה, להרגיש את הקסם ולשמר את הרעננות ואת גורם ההפתעה. כל הדימויים הסופיים יורכבו על הקיר של הגלריה, שכבות שכבות של השקופים המצוירים... לא, אני לא ארכיב אותם בסטודיו לפני", תיכננה וסיפרה לי לפני כמה חודשים.
"הגעתי לגלריה עם הערימה של כל הגיליונות שציירתי במשך חודשים, הפשלתי שרוולים ויצאתי למסע" פרקה באוזניי לפני כמה ימים, אחרי שהשלימה את ההרפתקה אצל "39".

איך היא יודעת בכזו שנינות לקסום בסך הדימויים הסוריאליסטים האלו עד שנוצרת סביבה כל כך אותנטית של אגדה שקופה, שכאילו היתה שם מאז ומתמיד?
כשעיינתי בצילומים ששלחה מ"אלפיים רגל" (וכמה חבל לי שאני לא יכולה לבקר פיסית בתערוכה) זה פתאום היה כל כך ברור: היא לא ידעה איך, היא פשוט קפצה פנימה, נכנסה לתוך אחת מהגיבורות שלה ועשתה את מה שהיא דורשת מהן כל השנים האלו: לפעול על פי אינטואיציה טריה בזמן הכי חם, בדקה הכי לוהטת - לאתגר את הקצה. מטרה חמקמקה אך מאוד ממוקדת שמבקשת ללכוד באוביקטים השונים, לכדי משהו שעובד. זו מיומנות כל כך מעודנת ומדויקת שלמרבה השיחוק יצרה חלופה ויזואלית מדהימה שמצליחה לטלטל היטב גם בראש וגם בבטן.

טכנאיות המעוף של אילת: לא קורבנות של קניבליזם, לא נותנים בהן ביס
ולא מכניסים אותן לפיתה ואם יש צורך הן עוטות כיסוי ראש.

איזה יופי!

"אלפיים רגל" עד ה- 17.7 בגלריה 39 , רח' נחמני 39 תל אביב
שני-חמישי 11:00-18:00 שישי 10:00-14:00 שבת 11:00-13:00

לאתר של אילת כרמי


© הזכויות לצילומים שייכות לאילת כרמי.


8 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

נראה מעורר השראה. אנסה להגיע לתערוכה.
מעניין שאיילת כרמי אומרת שיש לה עניין בחיבור בין העצמות לבין הנוצות. באופן מסוים החיבור בין הנשים בציורים לבין המכשירים המכאניים שאיתם הן מתעסקות מקביל לחיבור שבין הנוצות השבריריות והרוחניות לבין העצמות הקשות, היציבות הנעות במסלולים התאפשרים להן על ידי המפרקים.
טוב, אולי אני מנסה פה להיות מבקרת אמנות ליום אחד אבל זה מה שיצא.
סימה בוארון (שם של רוקחת)

Tamar Hammer אמר/ה...

סימה -
זה רעיון מאוד מענין לפרש ולהקביל כך את היחסים בין הנשים לבין והמכונות ובין הנוצות לבין העצמות. זה משהו שאני יכולה להרגיש להזדהות איתו מידית.
נסיון חפוז בואריאציה.... אני הנוצה החומה וזוהי עצם מיבש השיער, אני הנוצה האפורה וזהו מיפרק המיקסר, אני הנוצה הלבנה וזוהי עצם המקלדת.

אנונימי אמר/ה...

תמר המר, טייסת...
נהדר, ובכלל, כל העניין הזה
של נשים, מעוף, טיסה, מכשירים וכנפיים מכאניות ואמיתיות.
אותי זה מאוד מרגש.
ציורי הכנפיים והנוצות, יפה.
חשבתי על איקרוסה העפה אל השמש...
שיהיה בהצלחה לאיילת הטייסת הנהללת.

Tamar Hammer אמר/ה...

תודה, מיכל!
(והי - אני הנהללית, היא מהשיטה!)

המחסנאית אמר/ה...

לא ידעתי שבמחלקה לאומנות בבצלאל כל כך קשה. חשבתי שזה בית גידול לאומנים צעירים ושבמקומות אחרים לא אוהבים מי שחושף חשיבה או עבודה יצירתית שונה או חורגת. כנראה זה גם מחשל.

העבודות של אילת נראות מסקרנות .

בסיבוב גלריות שאני עושה מידי פעם אעבור גם שם. אקח איתי מישהי שאני בטוחה שתאהב את זה - השילוב של עדינות, רכות, נשיות וחוזק ושאפתנות ידברו אל ליבה במיוחד.

כמה זה אלפים רגל?

Tamar Hammer אמר/ה...

הי מחסנאית -
תראי זה מה שהיה שם לפני 20 שנה - לא פחות מקניבליזם. היתרון היחידי של המקום היה שהוא ריכז לתוכו אנשים מאוד מוכשרים והאינרקציה בינהם הייתה מאוד מפרה, אני חושבת שבגלל זה לא פרשתי והיו הרבה שנמלטו אחרי שנה. "ההוראה", לפחות במחלקה לאומנות הייתה ברוטלית - האופן האחרון שבו הייתי מנחה אנשים/אומנים צעירים, איזו מיליטנטיות הייתה שם... אין לי מושג מה קורה שם היום, מקווה מאוד שזה שונה. למען הדורות הבאים.

ו- אלפיים רגל לפי מה שהבנתי זה גובה שטסים בו מטוסים קלים / דאונים.

עידית פארן אמר/ה...

ראיתי שקצת התרשלתי וכבר יש כל כך הרבה מילים בבלוג שלך, אז החלטתי להשאיר עקבת רגל פה, כי זה כל כך יפה
וכי יש סיכוי שאלך לראות, וגם אז אשוב ואשאיר פה חתימה של טביעת רגל עם שאריות של חול מהים, וכל כך כיף לבקר בבלוג שלך.
והעבודות של איילת מסקרנות ויפות אני הולכת להשאיר עקבה אחת באתר שלה....

Tamar Hammer אמר/ה...

תודב עידית.
גם לי נורא כייף שאת באה לביקור.