14 בספטמבר 2010

ענין של גאומטריה

בת דודה שלישית שלי, ענת - פזרנית רזה ונמרצת, הזמינה קפוצ'ינו כפול שהגיע בספל רחב כמו מרקיה. כשלגמה ממנו, היה נדמה שהיא תיכף מטביעה את עצמה בתוכו, שוקעת עד מעל הראש בחלב המוקצף מרוב תשוקה. בבום זה הזכיר לי, איך כשלמדנו ביחד בתיכון והייתי לפעמים באה לישון אצלה, לפני שהיינו מתחילות לטחון במילים את כל הקולגות המחוצ'קנות אחת אחת, היא הייתה מציעה בטון מתפנק - "בא לך שוקו על חלב חם?", כאילו מובטח בספל המהביל משהו שהוא מעבר לתענוג. לא משנה שאף פעם לא נשביתי בקסמיו של ה"שוקו החם", עכשיו סיפרה לי שהתאהבה בבלוגר אחד מערב-הסעודית. "אחד הכוכבים החזקים של בלוגספוט נקודה קום. חמש עשרה אלף מנויים!"
- "סעודי??? באיזה שפה את קוראת אותו?", מודה - מסרטים אמריקאיים שאבתי את כל הידע המועט שלי על גברים סעודים - באר נפט, שפם, גלביה, כפיה, כסף, גמלים.
- ".... באנגלית, הוא כותב אנגלית מדהימה! תואר שני בארכיטקטורה מברטלט בלונדון", הסמיקה והשוויצה ממש כמו פעם כשהייתה מתפארת בדודים שלה (מהצד השני) שהיו שנתיים בשליחות באוקספורד. אוי-יוי-יוי ....
- "ענת! - ערב הסעודית! - אפילו נאקות לובשות שם רעלות!..."
- "ידעתי שתתחילי עם זה. אז זהו שזה לא מה שאת חושבת בת דודה - הוא פמינסט". היא עמדה לפתוח את הלפטופ החדש שלה, "אני אתן לך לקרוא. בפוסט האחרון שלו הוא כתב על מבנה שהוא מתכנן עכשיו - שלוש קומות ללא פינות עם חדרים עגולים חלונות אליפטים ותאורה עמומה של נורות אגסיות - מקסימום עשרה ואט כל אחת! חלל מיוחד לנשים בלבד. הוא כתב פשוט מקסים על ההשראה הריחמית שמלווה אותו בעבודה על הפרויקט. את לא חושבת שזה מסעיר שגבר יוצר מהרחם?"
... נתתי ביס גדול מדי בגבינת פירורים ופיקפקתי בלב ...אהה... בטח איזו אכסנית כלא לכל הנשים שלו, שיסתובבו במעגלים, יחשבו שהן לא רואות טוב בגלל התאורה העמומה יתקלו אחת בשניה ולא יבלבלו לו את המוח... שכחי מזה אחות - המשכתי לכעוס בשקט - אין צ'אנס שאני הולכת לשבור את השיניים על איזה טקסט צבוע על הומניזם נשי באנגלית בריטית מגונדרת ומזויפת.
- "נשמע מענין..."' הצלחתי להוציא.
כבר מזמן היה נראה שפייסבוק לקח מענת את שארית הכבוד העצמי אבל - אדריכל וירטואלי על גמל מוזהב ... זה באמת יצירתי... אפשר לומר: הידד! אפילו פואטי.
- "אני מחוקה לגמרי" המשיכה, "זה יותר חזק אפילו ממה שהרגשתי לצביקה. היסטרי. אני לא מסוגלת להירגע בין פוסט לפוסט שלו, כל פעם פוחדת שזו הפעם האחרונה שהוא שם ואז כשהוא מפרסם אני מרגישה כזה אושר, כזו שלווה ואמונה בקיים - דומה קצת למה שהרגשתי באשרם בוראנאסי".
- "אבל זה לא החיים האמיתיים וזה לא וארנאסי - זה כולו בלוג!"
- אז יש לי חדשות בשבילך יקירה: בזמן שכל המדינה הזו תפיץ ריח של עובש מהפה ביום כיפור, אני הולכת לפגוש אותו בכרתים, לראיין אותו למחקר שלי... נכון!" הישירה מבט "הוא גם ממש אוצר ...מקצועי בשבילי", גמגמה בחינניות.

השראה ריחמית
ללא פינות


כבר שנים ארוכות היא עובדת על מחקר (לדוקטורט בבאר שבע) על 'צורות גאומטריות ונשים במזרח התיכון'. בפסיכולוגיה בגרוש שברה את הראש איך לשלב את החוש המדהים שלה לעיצוב עם ההערצה הגורפת לדוד מנחם האנתרופולג (אז מאוקספורד, היום בדימוס מחדרה) ולדודה חווה - אישה נקיה מאוד, וזה מה שיצא.
- "לא נכון..." נשמעתי מובסת. אחרי שהתעשתתי, אגב תחושת קינאה קלה ושורפת, ניסיתי לצנן אותה בגורף מהקטע של הבלוגרים.
- "כולם היום, וזה כל כך משעמם כבר להגיד את זה - גרפומנים-מגלומנים ותאבי פרסום והבלוגריסטים הכי גרועים, בחצי קליק כל אחד מזבל על כל דבר, ואין להם אף פעם אמא או אבא זאת אומרת מישהו שמוודא שהם באמת שם. את יודעת שאני אוהבת אותך, אבל אל תפנטזי שמה שאת קוראת זה גם מה שתפגשי - רוב הסיכויים שזה יהיה בדיוק ההיפך. כמו זו ריטה או סימה או איך קראו לה... שכתבה מתכונים עם תמונות נפלאות והכל היה פארש ובסוף הסתבר שזה איזה מוסכניק מובטל שניסה להצחיק את עצמו וגנב את התמונות מספר בישול הונגרי".
היא ביטלה אותי בניפנוף יד - "עם אנשים כמוך לא בונים מדינה, עלי זה לא כל אחד! הוא סוס אציל, דם כחול על אמת!"
אז הפכתי דף. ראיתי אותם יושבים על החוף. המים היווניים לא מאכזבים - צלולים כמו בפרסומות וכמה נתחי פטה בשמן זית מחכים בסבלנות על השולחן. ענת בביקיני סרוג כמו זה שהיה לה בתיכון, הערבי ביריעת בד לבן, טבעת זהב ענקית על הזרת ודיבור של יהלומים. הוא מתאר לה בנועם את התפיסה האורבנית שלו לגבי הבדלים מגדריים, אחר כך מעמיס מילים רכות על אמו המיתולוגית (מוציא תמונה מהארנק) שאופה עד היום את הפיתות הכי טעימות בעולם ('איזה אישה') ועל ההרצאות המלאות עד אפס מקום שהוא מעביר בלונדון ('מת על האנגלים'). הוא צוחק הרבה בזמן שהיא, ציפור גרומה שכמותה, מתבוננת בו בהערצה, מחשבת בעיניים פקוחות כבר בפעם המי יודע כמה את משפט פיתגורס.

6 תגובות:

מירי אמר/ה...

(:
התאורה העמומה נועדה לטשטש את הקמטוטים. המבנה מיועד להיות ספא?

גישה מעניינת, הפמינו-ארכטיקטורה, אבל העובדה שהוא מייעד את המבנה הנשי לשימושן של נשים בלבד קצת פוגמת באידיליה, לא? אילו תכנן מבנה בית-ספר כרחם מכיל, זה היה הרבה יותר פמיניסטי, הרבה יותר נכון.

יש משהו קצת מעליב בנפילה האוטומטית הזאת לרגליו של לורנס איש ערב. אם זה היה סרט (ואין סיבה שלא יהיה. סרט כזה יזכה לתמיכת קרנות תרבות אירופאיות המתעניינות בסכסוכים על רקע אתני) אז היו לוקחים לתפקיד הארכיטקט את עומר שריף. ואם הוא מת, אז אולי את אקי אבני.

Tamar Hammer אמר/ה...

הי מירי,
(ענת נסעה היום, עדיין לא בטוחה שיצא לי לדבר איתה עד שתחזור). באינטואיציה שלי וקראתי את הפוסט של עלי, מדובר בגחמה אישית שרוכבת על גחמה מקצועית. עלאק. קלישאת הרחם מנקודת מבטו של גבר + חישובון לגבי הורמונים נשיים. קצת תאורה עמומה למצברוח של יצרים ובהחלט גם לטשטוש קמטוטים,ומעגלים לטשטוש עובדות. לא יותר. הרעיון של בית ספר נשמע לי מערבי מדי בשבילו -הוא לא ג'ודי שיקאגו - אם את מבינה למה אני מתכוונת.

בכל מקרה אני נסערת מהרעיון של הסרט, פוסט לורנס איש ערב - והתקציבים שיחליקו בקלות ובעיקר אקי אבני! זה בול קליעה מירי! (אפילו אם עומר שריף עוד בחיים) כי פה גם אני מתחילה להשתתף בפנטסיה! א-ק-י א-ב-נ-י!
למה מעליב?

מירי אמר/ה...

מעליב כי זה מנגנון אוטומטי אצלנו, הנהייה המריירת אחרי גבר פרא אקזוטי חם-מזג בהצעת הגשה מערבית - גרייסטוק וטרזן. מי ג'יין?

Tamar Hammer אמר/ה...

נכון יש בזה אלמנט משפיל. אבל אפשר גם לצחוק על זה. כלומר "עלינו". למשל - אקי אבני הוא לא כזה...
(ובאמת שזה לא פייר כי לאקי אבני יש גם רקורד די בלתי נשכח לפני כל ה"איש ערב" - למשל ב"הסדר").

עידית פארן אמר/ה...

תראי..א חג, אצל ההורים שלי, מלא נכדים (מתי הם הספיקו??) אני בורחת למחשב, נבלעת בסיפור שלך, בכלל אני לא פה, אני באיזה חוף ביוון מאזינה לסיפורים של איזה אפנדי יפה תואר...יפה מאוד, ואיך ש-את-כותבת...רוצה לקרוא עוד כאלה

(הולכת לשטוף כלים ולחזור למציאות נראה לי א. שאני לוקחת את הסיפור אתי ב. שאני הולכת להקריא לארז פ את הסיפור אחרי שנחזור הביתה...) חג שמח!!

Tamar Hammer אמר/ה...

הי עידית,
ממש תודה! וגם בונוס:
...ענת כבר חזרה עם הזמנה קולקטיבית לחנוך את המבנה, מסתבר שהוא יוקם במרוקו כך שאין בעיה להגיע. מתוכנן שם רגב גם כנס בלוגריות (אני צריכה לעדכן גם את מירי מלמעלה). אני יודעת שאת חובבת טיסות ומסעות, מה את אומרת נצטרף אליה? (שמעתי שיש שם אחלה ממולאים).
ד"ש לארז וחג מאוד מאוד שמח!