8 בספטמבר 2010

ציירי לי רימון

פה אצלנו בניכר הירוק, איפה שהגשם לא מפסיק והכל עסיסי ושוקק - עצי רימון, עצי תמר (למען האמת כל הדקליים רבתי) ועצי זית פשוט מדירים את גזעם. לא מספיק מדבר וציה בשבילם.
אי אפשר לדבר על זה בלי לספר את הסיפור על סיגל. לפני שלוש שנים בערך ישבתי איתה על איזה סלט עתיר נבטים מקומיים והיא שפכה בפני את הלב.
- "את מבינה", אמרה בקול חלוש, "אני חיה פה כבר חמש עשרה שנה אין סופיות - בלי הבסיס, בלי המקורות שלי..."
- "מתגעגעת לקיבוץ?" שלחתי בחוסר רגישות.
- "לא, מה פתאום לקיבוץ? התכוונתי בלי הנוף הצרוב שלנו, בלי הברושים המאובקים, בלי שבעת המינים!" אמרה בעצב.
- "שבעת המינים?... חיטה, שעורה וכל אלו?"
- "כן כן, אני ממש נגמרת מזה... מקסימום מביאים לסופר אחת לשנה שאריות רימונים שחוקי שפיצים וחסרי צבע. ברור שיש גם זיתים דפוקים צפים במלא שמן ואורגנו ותמרים צמוקות על המשקל. אבל זה לא זה, זה סתם ביזוי של האמיתי. אז לפני כמה ימים פשוט נשברתי ובכיתי לספי - אני נחנקת פה! אני לא יכולה יותר! ...לשניה ניראה היה לי שהוא מבין ואז נחשי מה הוא עשה החוכמולג ?!!", גילגלה עיניים, "הזמין לי עץ תפוח כולל התפוחים ממטעי התפוחים השמנים שליד מאונט הוד ( Mt. Hood - הר הוד)", החליקה במבטא אמריקאי של ותיקים, "שהגיע במשאית צהובה - קומפלט עם גנן שרירי שלא הפסיק לחייך... את מכירה את האמריקאים הבלתי נסבלים האלו שמחייכים כל הזמן לא משנה מה?", עיוותה את פניה והדגימה חיוך מעושה, "אז ככה בלי להוריד את החיוך, תוך עשר דקות הבן אדם תקע את העץ מאחורי הבית וישר אחר כך פתח את המים והשפריץ עליו עם הצינור איזה חצי שעה, כמו ילד. ספי עמד מהצד השני, כל כך גאה בעצמו - "זה עץ תפוחי גאלה, הכי טובים! יסדר לך יופי את ראש השנה - זרק אלי". בלב בוער וקול רועד סיכמה - "כזה אידיוט! הוא-תמיד-היה-כזה-אידיוט!..." דמעות ניקוו בעיניה והיא קינחה בקול רם את אפה, אח"כ תלתה בי מבט מתחנן וזרקה: "אפילו שאת רק אומנית זעירה בטוח יש משהו שאת יכולה לעשות כדי לעזור לי". בבירור הרגשתי איך הכתירה אותי בזר שיבולים דימיוני ואיך התנ"ך כולו רובץ עלינו ואצלנו עמוק בתוך הנשמות החילוניות שלנו - ישראלים אבודים בחו"ל. מדביק אותנו כמקשה אחת לסמלי בראשית ואחד אל השני. בבת אחת נחתה מלמעלה בלי אזהרה מוקדמת - כל ההיסטוריה, הרדיפות, הכנענים, היבוסים, איך לא - הפלישתים, בית המקדש שחרב ומובן מאליו - אדמת חלב ודבש, שבעת המינים, החמור בלעם והכינרת. אז מול דמעות תנין כאלו לכי תוכיחי שאין לך פוטושופ ושאת בעצמך לא מאוהבת בחשאי ברימונים כמו כל אם ואחות בישראל ושגם את לא רדופה בסינדרום שבעת המינים.
ידעתי שהיא צודקת - יכולתי לעזור לה. היו לי את הכלים להנפיק אותם לכאן ועכשיו באשליה די משכנעת.
איזו ברירה היתה לי? הבטחתי לעזור.
חדורת אמונה ורוח שליחות, ימים כלילות - ציירתי, ליטשתי, החלקתי, מדדתי, מסגרתי בעטורי מזמורים ואחרי כך וכך שלחתי לג'ף שידפיס כרטיסים על נייר מעולה בגוון לבן טבעי (בז'). הוספתי מעטפות וגם קלעתי בזכוכיות עגולות מגנטים.


שבעת המינים - סט של שמונה מגנטים (ציירתי לה שבעת מינים)


שנה טובה (בהשראת תפוחי הגאלה)


סט כרטיסי שנה טובה (ציירתי לה רימון)


סט כרטיסי חג שמח (למהדרין)

את זה שספי, עזב בינתיים את סיגל לטובת איזה ישבן אמריקאי ("הגנן") והשאיר אחריו רק את עץ התפוח המפואר והצינור, אנחנו כמובן לא מזכירים - כל שנה כשסיגל מגיעה אלינו לביקור הקבוע, לפני החגים, מצוידת בסל תפוחים אדמדמים, זר של לבנדר, וורוד בלחיים. אחרי שהיא מניחה את הגאלים על השולחן, היא מתפנה לערום לעצמה עשרות כרטיסי שנה טובה וחג שמח ולארוז בשקיות אורגנזה מוזהבות מגנטים של שבעת המינים.
אני רחוקה מלהחשב הטיפוס המסורתי אבל בטח שאני נהנית לצפות בזה, מה זה אם לא נחת?
ומאז הענין הזה עם סיגל אני קשובה לקול היהודי. מאוד קשובה.

(* תודה לאסתי סגל - על הרעיון לכתוב פוסט על הסיפור שמאחורי כרטיסי הברכה שלי לחגים).

8 תגובות:

מיכל אמר/ה...

אני אוהבת את המגנט עם הזיתים,
הוא יפיפה, ובכלל, שבעת המינים,
אני חושבת שגם אני הייתי משתגעת ככה בלעדיהם... אז עשית מצווה כפולה ומכופלת. תבורכי.
ובכלל,
תבורכי את,
וגם פרי, וגם מוטק'ה שפינוזה-הגל.
ש נ ה ט ו ב ה

Tamar Hammer אמר/ה...

תודה מיכל, ואני אמסור את ברכותיך לשותפים.
שנה טובה ומצוינת, יצירתית ופרחונית גם לך!

המחסנאית אמר/ה...

איזה כף שאת יכולה גם לשמח וגם להתפרנס מזה. מאחלת לך שאגרותיך היפות והמגנטים המקסימים יגיעו לכל קצוות עולם ליהודי הניכר המתגעגעים והלא מתגעגעים.
ראש השנה בלי רימונים ותאנים זה קצת מוזר.

Tamar Hammer אמר/ה...

המון תודה מחסנאית!
...באופן תמוה עצי תאנה ותאנים דווקא יש פה, אבל לדעתי רימון הוא הכוכב המנצח של שבעת המינים, ובלעדיו זה בהחלט ווליום נמוך.

שנה טובה וירוקה!

עידית פארן אמר/ה...

כבר הדמיון שלי הסמיק איך אני נכנסת עם לחם שאפיתי והוא עדיין חם מכינה לעצמי קפה, אומרת לכן, בנות תמשיכו לדבר תתנהגו כאילו אני לא פה,
מדביקה מגנטים שעוד צריך להדביק שהשארת בצד,
אמנית, יש לך את זה, את יודעת?

Tamar Hammer אמר/ה...

יאללה עידית את באה להדביק? זה יכול להשתלב יופי עם המפגש שלנו עם וירג'יניה שמגיע אוטוטו.

תודה עידית ושנה מצוינת!

אנונימי אמר/ה...

באה...להביא לך טחינה?...:)

Tamar Hammer אמר/ה...

זה יהיה נפלא, עידית ואם אפשר גם...אחד רימון.תודה!